
Zalecenia , ćwiczenia i propozycje strategii terapeutycznej :
Przy nadwrażliwości należy :
-na początku ograniczyć ilość i rodzaj potraw na talerzu
-podawać jedzenie niezbyt ciepłe
-przed posiłkiem podać do ssania kostki lodu i przeprowadzićzabawy odechhowe typu : dmuchanie baniek mydlanych , gwizdanie w gwizdki, granie na harmonijceustnej (zmniejszają nadwrażliwość oralną).
-dawać do ssania suszone owoce
-pić przez rurkę kisiel, budyń czy mus z rozgotowanych np. jabłek
-wprowadzać smaki od słonego i słodkiego do kwaśnego i gorzkiego w formie napojów ,
-przyprawiać potrawy tak, by przeważał smak aktualnie wprowadzany
-stopniowo różnicować fakturę i strukturę jedzenia
Nadwrażliwości smakowej często towarzyszy nadreaktywność dotykowa we wnętrzu jamy ustnej .Należy wówczas przeprowadzić trening odwrażliwiania sfery oralnej .
Przy podwrażliwości zaleca się :
-usunięcie z otoczenia dziecka niejadalnych i trujących substancji oraz leków
-usuwanie specjalną szpatułką lub szczoteczką pokrywy złogów zalegających na języku
-podawanie marchewki , twardych jabłek, kalarepy czy suchych precli do chrupania
-stosowanie częstych zmian temperatury podczas posiłków, na przykład chrupanie kawałków lodu w trakcie ciepłego posiłku,
-podawanie przez okres około dwóch tygodni pojedynczych smaków w kolejności : gorzki, kwaśny, słony i słodki
-podawanie smaków najpierw w postaci płynów : gorzkiego na tył, kwaśnego na boki, słonego na środek i tył a słodkiego na czubek języka
-podawanie dwóch smaków na przemian przy umiejętności różnicowania i rozpoznawania pojedynczych smaków
-podawanie potraw o zróżnicowanej strukturze, fakturze i kolorystyce z przewagą jednego smaku .
Ćwiczenia i zabawy stymulujące smak i rozszerzające repertuar potraw :
-picie przez rurkę różnych soków , rozpoznawanie smaku poprzez wybranie właściwego owocu, rysunku wyłącznie na podstawie smaku
-rozpoznawanie smaku cukierków owocowych wyprodukowanych z naturalnych składników poprzez wybranie właściwego owocu, rysunku wyłącznie na podstawie smaku
-smakowanie próbek jedzenia : musztardy , ketchupu, majonezu, konfitury, miodu, różnych rodzajów sera, nazywanie ich
-degustacja kawałków sezonowych owoców i warzyw, identyfikowane smaku z ich całymi postaciami (powinny znajdować się wszystkie przed dzieckiem)
-określanie smaków : słodkiego, gorzkiego, słonego, kwaśnego, podczas degustacji, dobieranie do określonego smaku właściwego rysunku,
-kończenie zdań : czekolada jest …cytryna jest .. sól jest…itp.
Żródło : Bożena Odowska- Szlachcic „ Terapia integracji sensorycznej”.
Podczas stymulacji zapachowej , należy używać naturalnych wyrazistych zapachów.
Aromatoterapia polega na oddziaływaniu na zmysł węchu poprzez
-wdychanie zapachów
-masaż z zastosowaniem określonych olejków
-kąpiele aromatoterapeutyczne
Wdychanie zapachów może odbywać się bezpośrednio, to jest poprzez przystawianie buteleczki z zapachem bezpośrednio pod nos. Aromat można też wdychać ,wykorzystując kominki zapachowe lub nawilżacze na grzejniki.
Podczas masażu olejkiem zapachowym , wybieramy technikę, którą dziecko lubi .Może to być oklepywanie, rozcieranie, opukiwanie czy używanie masażerów.
Olejki zawierające wyciągi z :
Migdałów i zielonej oliwki- nawilżają skórę
Zielona herbata- antybakteryjne i przeciwzapalne
Pomarańcza, lawenda i melisa – uspokajają
Gardenia –stymuluje krążenie
Cytryna –harmonizuje napięcie układu nerwowego
Eukaliptus – wspomaga układ oddechowy i wpływa na poprawę nastroju
Imbir- przeziębienie
Mięta – niedrożność zatok
Cynamon-trawienie
Zalecenia ,ćwiczenia i propozycje strategii terapeutycznych
Przy nadwrażliwości należy:
-ograniczyć stosowanie zapachowych środków czystości i higienicznych
-zrezygnować z aromatycznych przypraw i ograniczyć intensywne zapachy powstające podczas gotowania niektórych potraw
-wybierać pokarmy o łagodnym smaku
-używać świeżego powietrza i zapachu zmielonej kawy jako neutralizatorów
-często wietrzyć mieszkanie i pościel
-umiejscowić pokój dziecka z dala od kuchni
-uprzedzić dziecko podczas wprowadzania nowego zapachu
-nie podawać zapachów bezpośrednio pod nos
-terapię rozpocząć od zapachów łagodnych i mało wyrazistych
-posługiwać się wyłącznie zapachami naturalnymi
-szczególnie używać zapachów cynamonu , wanilii i owoców cytrusowych
Przy podwrażliwości należy :
-stworzyć w najbliższym otoczeniu okazję do częstego stykana się z różnymi zapachami
-poprzez podawanie naturalnych zapachów z dalszej odległości odzwyczajać od wąchania z bliska przedmiotów i osób
-stosować ostre i wyraziste zapachy
-aromat podawać bezpośrednio pod nos i nazywać go
-nie charakteryzować zapachu (przyjemny lub nieprzyjemny)
-wykonywać ćwiczenia w rozpoznawaniu zapachu z zamkniętymi oczami
Propozycje ćwiczeń i zabaw stymulujących zmysł węchu :
-określnie preferencji zapachowych dziecka (lubisz ten zapach?)
-ustawianie pojemników z zapachami od najbardziej przyjemnego do najbardziej niemiłego samodzielnie przez dziecko lub z naszą pomocą.
-rozpoznawanie zapachów z naszą pomocą
-łączenie zapachów w pary
-rozpoznawanie po zapachu i dotyku przypraw wcześniej poznanych i omówionych
-kojarzenie bez udziału wzroku zapachów z łazienki czy kuchni, np. mydło, wanilia, płyn do kąpieli , kawa mielona
-szukanie ukrytego zapachu
-klasyfikowanie zapachów w kategorie według rysunków (co pachnie lasem , kuchnią , łazienką, morzem ,łąką)
Źródło- Bożena Odowska –Szlachcic „Terapia integracji sensorycznej „.
Karolina Targońska
Układ przedsionkowo – proprioceptywny
Układ przedsionkowy i układ proprioceptywny to najczęściej rozwijające się i dojrzewające systemy zmysłowe .Receptory układu przedsionkowego znajdują się w uchu wewnętrznym i mają ścisły związek anatomiczny z systemem słuchowym. Receptory układu proprioceptywnego (czucia głębokiego) zaś rozmieszczone są w mięśniach, ścięgnach i stawach.
Układ przedsionkowo – proprioceptywny umożliwia odbieranie doznań związanych z ruchem i zmianami w ruchu .Wpływa na utrzymanie równowagi, świadomości przestrzeni, właściwe napięcie mięśniowe, koordynację i płynność ruchu. Od jego prawidłowego działania zależy kształtowanie się i rozwój funkcji ruchowych czuciowych i poznawczych .
Właściwie dobrane ćwiczenia stymulujące układ przedsionkowy normalizują działanie systemu nerwowego. Wpływają również na rozwój funkcji słuchowo – językowych oraz na odbiór wrażeń przez inne systemy zmysłowe.
Niedojrzałość układu przedsionkowego przejawia się charakterystycznymi zaburzeniami w funkcjonowaniu dziecka na co dzień oraz trunościami w nauce .
Nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu przedsionkowego mogą mieć charakter podwrażliwości lub nadwrażliwości (niepewność grawitacyjna).
Dysfunkcje o charakterze podwrażliwości przedsionkowej przejawiają się
-wzmożoną potrzebą ruchu obrotowego
-obniżonym napięciem mięśniowym w obrębie ciała i aparatu mowy
-utrzymaniem nieprawidłowej postawie ciała
-wzmożonym napięciem w kończynach
-zaburzeniami równowagi
Zaburzenia w kontroli postawy
-słaba współpraca w zakresie obu stron ciała
Niepewność grawitacyjna -dysfunkcje o charakterze nadwrażliwości przedsionkowej – przejawiają się
-lękiem przed oderwaniem stóp od podłoża
-szuraniem nogami
-chorobą lokomocyjną
-lękiem przed ruchem obrotowym i ruchem w tył
-strachem przed upadkiem lub wysokością
-niechęć do huśtawek , zjeżdżalni , karuzeli , zabaw na trampolinie
-problem z oceną odległości
System propriocepcji blisko współpracuje z układem przedsionkowym , odbiera informację z mięśni , stawów, ścięgien .Prawidłowe działanie tego systemu wpływa na sprawne poruszanie się i wykonywanie czynności ruchowych bez konieczności kontroli wzrokowej .Pomaga budować schemat ciała i poczucie, gdzie znajdują się nasze części ciała i jak się poruszają .Układ proprioceptywny ma duży wpływ na rozwój funkcji motorycznych i koordynację ruchów .
Charakterystyczne objawy zaburzeń w zakresie propriocepcji to :
-niekontrolowane chaotyczne ruchy
-dążenie do mocnego uścisku
-u małych dzieci tendencja do gryzienia i szczypania siebie i innych
-niszczenie zabawek i przedmiotów z powodu braku kontroli nad własnym dotykiem
ŻRÓDŁO
Bożena Odowska – Szlachcic „Terapia Integracji Sensorycznej „
Układ dotykowy
Układ dotykowy jest największym i najbardziej pierwotnym systemem zmysłowym .Pomaga różnicować to, czego dotykamy i gdzie jesteśmy dotykani .Ostrzega przed nieoczekiwanymi lub niebezpiecznymi wrażeniami dotykowymi .Ma wpływ na poczucie bezpieczeństwa, równowagę emocjonalną, koncentrację uwagi i funkcje ruchowe.
Odbieranie wrażeń dotykowych odbywa się za pomocą czucia powierzchniowego i różnicującego. Czucie powierzchniowe pozwala nam lokalizować miejsce dotyku bez udziału wzroku, odróżniać faktury materiału, powierzchnie i kształty. Czucie różnicujące to odbieranie wrażeń związanych z bólem , temperaturą i ciśnieniem .
Nieprawidłowości w zakresie odbierania i przetwarzania bodzców dotykowych to nadwrażliwość lub obronność dotykowa .
Charakterystyczne objawy nadwrażliwości dotykowej to:
-postawa wycofująca, wzdryganie się na dotyk, niechęć do fizycznego kontaktu z rówieśnikami
-unikanie wszelkich manipulacji w obrębie głowy , twarzy i jamy ustnej
-nadruchliwość i zaburzenia koncentracji uwagi
-preferowanie bycia ubranym od stóp do głów, noszenie obszernych ubrań, niechęć do zdejmowania butów
-nietolerancja określonych konsystencji potraw
-unikanie lepienia, malowania palcami i zabaw np. w piasku
-trzymania przyborów do pisania opuszkami palców
Normalizacja układu dotykowego
1.Masaże fakturowe
2.Masaż okolicy głowy , szyi , barków – głaskanie rozciąganie , poklepywanie
3.Masaż głowy – głaskanie , klepanie , ugniatanie , ostukiwanie
4.Malowanie palcami – farbami , budyń , kisiel , pianka do golenia
5.Baraszkowanie , toczenie się po zróżnicowanych strukturach
6.Szczotkowanie , masowanie dłoni myjkami , szczotkami , dywanikami o różnej fakturze.
7. Zabawy w materiale sypkim : wsypujemy do dużej miski na zmianę :fasole , ryz , piasek, kisiel. Zachęcamy dziecko do zabawy danym materiałem np. poprzez wyjmowanie ukrytych w materiale sypkim drobnych zabawek,
8.Ściskanie różnego rodzaju piłeczek , ściskaczy o zróżnicowanej fakturze.
9.Domina dotykowe – dobieranie w pary figur o tej samej fakturze bez kontroli wzroku
12. Turlanie połączone z zawijaniem w sprężysty materiał ( karimatę , folię bąbelkową, kołderkę).Zawijamy , uciskamy , odwijamy .
13.Uciskanie, wałkowanie ,ubijanie całej powierzchni ciała duża piłką. Dziecko leży na brzuchu , zachowujemy kierunek od góry do dołu.
14.Chodzene przez tunel , przeciskanie się przez dwie płaskie powierzchnie.
15. Ciąganie dziecka ułożonego na kocu, za ręce , nogi w leżeniu zmiennym : na brzuchu, na plecach
16.Niedzwiedzie uściski.
ŻRÓDŁO
Bożena Odowska – Szlachcic „Terapia Integracji Sensorycznej „
Integracja sensoryczna - co to jest?
Dr Ayres (twórczyni metody SI) definiuje integrację sensoryczną jako proces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak by mogły być wykorzystane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu.
W każdej chwili nasz mózg bombardowany jest niezliczoną ilością bodźców płynących z oczu, uszu, nosa, skóry, mięśni, ścięgien i stawów, a także ze zmysłu przedsionkowego - czujnika siły grawitacji znajdującego się w błędniku, który rejestruje wrażenie ruchu naszego ciała. Mózg musi sobie poradzić z napływającymi informacjami - przyjąć je, przetworzyć i odpowiednio zareagować. Jeśli nie potrafi odebrać sygnału z któregoś ze zmysłów albo go źle zinterpretuje - nie potrafimy właściwie zadziałać w określonej sytuacji.
Metoda integracji sensorycznej to, najogólniej mówiąc, system ćwiczeń, które mają nauczyć mózg właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne. Terapia określana jest jako terapia naukowej zabawy. Dziecko wykonuje ćwiczenia i zabawy ruchowe, które poprawiają jakość odbierania, przesyłania i organizowania bodźców, czyli ogólnie jakość funkcjonowania systemów sensorycznych.
Dla kogo?
Ze względu na szczególne potrzeby rozwojowe i terapeutyczne metoda IS wykorzystywana jest w pracy z dziećmi:
Podczas sesji terapeutycznej wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt. Są to m.in.: piłki rehabilitacyjne Bobathów, deskorolki, równoważnie, sprzęt podwieszany - wałek, hamak, huśtawka tarczowa, platforma terapeutyczna, a także drobny sprzęt rehabilitacyjny typu: piłki, szczotki, obciążniki, rozmaite faktury materiałów.
Dzisiaj 15
Wczoraj 53
Tygodniowo 449
Miesięcznie 449
Razem 113521
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.