Obrazkowy plan dnia

        Plany dnia,  zajęć  lub lekcji  jest to szeroka gama symboli, w których szukamy klucza do komunikacji z naszymi uczniami. W  szkole korzystamy głównie z  obrazków- symboli PCS, czarno- białych piktogramów ale również zdjęć i  etykiet wyrazowych. Służą one strukturyzacji dnia lub zajęć i pozwalają naszym podopiecznym na lepszą orientację w czasoprzestrzeni i przewidywanie tego, co się będzie z nimi działo.

        Wprowadzając  obrazkowe plany początkowo poprzedzamy każde zaplanowane zadanie symbolem wspomagającym czyli obrazkiem ilustrującym czynność wraz z podpisem. Z czasem możemy układać w zasięgu wzroku dziecka cały plan dnia lub  zajęć i kolejno odczepiać wykonane zadania. Mając obrazkowy plan np. zajęć dziecko zawsze może sprawdzić patrząc na tablicę,  czy już kończy zajęcia, a jeśli nie,  kiedy to nastąpi. Może też aktywnie uczestniczyć w tworzeniu planu zajęć, układając przygotowane przez nas obrazki w wybranej przez siebie kolejności. Może również odkładać elementy planu do pojemnika lub w specjalnie wyznaczone miejsce na tablicy po zakończeniu zadania.

Oto przykładowe plany  stosowane w naszej szkole:

Czytaj dalej...

Plan aktywności Michała


Plany aktywności są prostym sposobem na to, by umożliwić dzieciom autystycznym i nie tylko wykonywanie sekwencji czynności samodzielnie, bez większej kontroli osób dorosłych. Plany mogą być zestawem zdjęć, obrazków lub etykiet wyrazowych. Mają wielorakie zastosowanie, np. jako sposób na spędzanie czasu wolnego, przygotowanie posiłków, aktywność fizyczną, poszerzanie umiejętności społecznych i wiele innych. 

Praca ze zdjęciowym plan aktywności do ćwiczeń fizycznych Michała:
1. Chłopiec układa zdjęcia w wybranej przez siebie kolejności (może to zrobić również nauczyciel, rodzic itp.)

           
2. Przechodzi z albumem do holu, otwiera album, pokazuje ćwiczenie, które będzie wykonywał i ćwiczy.

    (FILM NA KOŃCU ARTYKUŁU)


3. Po skończonym ćwiczeniu podchodzi do albumu, przekłada kartkę wskazując kolejną aktywność i ćwiczy na odpowiednim sprzęcie. Sytuacja się powtarza kilkukrotnie - zgodnie z ilością punktów w planie.

            
4. Na koniec Michał zamyka plan, przechodzi z nim do klasy i odkłada na miejsce. 

         
Wszystko to dzieje się z minimalna pomocą nauczyciela!

Po więcej informacji zapraszam do książki: LYNN MCCLANNAHAN i PATRICIA J. KRANTZ, PLANY AKTYWNOŚCI DLA DZIECI Z AUTYZMEM. UCZENIE SAMODZIELNOŚCI, SPOA, Gdańsk 2002

 

Czytaj dalej...

Komunikator Mateusza

Mateusz jest chłopcem, który do komunikacji wykorzystuje obrazki. Posiada własną książkę komunikacyjną, z której uczy się korzystać. Aby wzmocnić w nim chęć i motywację do komunikowania się, zaproponowałyśmy mu wraz z panią logopedą  nieco  łatwiejszą  pomoc. Wykorzystałyśmy najczęściej stosowane przez niego symbole i zaczepiłyśmy je na wygodnej w użyciu smyczy do kluczy. Ze względów bezpieczeństwa, można zamienić smycz na np. szeroką gumę.

Czytaj dalej...

Stowarzyszenie RMW

Szkoła Współpracy

Fundacja Sedeka

Erasmus+

Licznik

Dzisiaj 7

Wczoraj 13

Tygodniowo 71

Miesięcznie 222

Razem 80114

PSS Społem

PSS Społem

Leroy Merlin

Liroy Merlin

Chrońmy dzieci

Chronimy dzieci