Książka Szymona

Szymon od początku nauki w naszej szkole z sukcesem  korzystał z AAC. Ze względu na to, że w momencie rozpoczęcia nauki nie potrafił porozumiewać się werbalnie wprowadziliśmy komunikację alternatywną w systemie PECS. Jest to nauka porozumiewania się dla tych, którzy mają deficyty w zakresie inicjowania interakcji. Jedną z zalet tej metody jest stymulacja procesów uczenia się mowy. Efekty  przerosły nasze oczekiwania- pojawiła się mowa czynna! Szymon ku naszej i rodziców  radości zaczął mówić- nazywać, wyrażać  swoje potrzeby, potem budować zdania, pytać a obecnie  próbuje rozmawiać, opowiadać o ważnych dla siebie rzeczach. Dziś korzysta ze swojej  osobistej książki, ponieważ jego mowa nie zawsze  jest  zrozumiała dla innych osób.  Szymon potrafi czytać, więc część  znaków  zawartych w jego osobistej książce  została zastąpiona etykietami wyrazowymi. Kiedy nie jest rozumiany, sięga do  swojej  osobistej książki i szuka odpowiedniego wyrazu lub wyrażenia.

Czytaj dalej...

Obrazkowy plan dnia

        Plany dnia,  zajęć  lub lekcji  jest to szeroka gama symboli, w których szukamy klucza do komunikacji z naszymi uczniami. W  szkole korzystamy głównie z  obrazków- symboli PCS, czarno- białych piktogramów ale również zdjęć i  etykiet wyrazowych. Służą one strukturyzacji dnia lub zajęć i pozwalają naszym podopiecznym na lepszą orientację w czasoprzestrzeni i przewidywanie tego, co się będzie z nimi działo.

        Wprowadzając  obrazkowe plany początkowo poprzedzamy każde zaplanowane zadanie symbolem wspomagającym czyli obrazkiem ilustrującym czynność wraz z podpisem. Z czasem możemy układać w zasięgu wzroku dziecka cały plan dnia lub  zajęć i kolejno odczepiać wykonane zadania. Mając obrazkowy plan np. zajęć dziecko zawsze może sprawdzić patrząc na tablicę,  czy już kończy zajęcia, a jeśli nie,  kiedy to nastąpi. Może też aktywnie uczestniczyć w tworzeniu planu zajęć, układając przygotowane przez nas obrazki w wybranej przez siebie kolejności. Może również odkładać elementy planu do pojemnika lub w specjalnie wyznaczone miejsce na tablicy po zakończeniu zadania.

Oto przykładowe plany  stosowane w naszej szkole:

Czytaj dalej...

Plan aktywności Michała


Plany aktywności są prostym sposobem na to, by umożliwić dzieciom autystycznym i nie tylko wykonywanie sekwencji czynności samodzielnie, bez większej kontroli osób dorosłych. Plany mogą być zestawem zdjęć, obrazków lub etykiet wyrazowych. Mają wielorakie zastosowanie, np. jako sposób na spędzanie czasu wolnego, przygotowanie posiłków, aktywność fizyczną, poszerzanie umiejętności społecznych i wiele innych. 

Praca ze zdjęciowym plan aktywności do ćwiczeń fizycznych Michała:
1. Chłopiec układa zdjęcia w wybranej przez siebie kolejności (może to zrobić również nauczyciel, rodzic itp.)

           
2. Przechodzi z albumem do holu, otwiera album, pokazuje ćwiczenie, które będzie wykonywał i ćwiczy.

    (FILM NA KOŃCU ARTYKUŁU)


3. Po skończonym ćwiczeniu podchodzi do albumu, przekłada kartkę wskazując kolejną aktywność i ćwiczy na odpowiednim sprzęcie. Sytuacja się powtarza kilkukrotnie - zgodnie z ilością punktów w planie.

            
4. Na koniec Michał zamyka plan, przechodzi z nim do klasy i odkłada na miejsce. 

         
Wszystko to dzieje się z minimalna pomocą nauczyciela!

Po więcej informacji zapraszam do książki: LYNN MCCLANNAHAN i PATRICIA J. KRANTZ, PLANY AKTYWNOŚCI DLA DZIECI Z AUTYZMEM. UCZENIE SAMODZIELNOŚCI, SPOA, Gdańsk 2002

 

Czytaj dalej...

Stowarzyszenie RMW

Szkoła Współpracy

Fundacja Sedeka

Erasmus+

Licznik

Dzisiaj 6

Wczoraj 21

Tygodniowo 87

Miesięcznie 427

Razem 88721

PSS Społem

PSS Społem

Leroy Merlin

Liroy Merlin

Chrońmy dzieci

Chronimy dzieci