
Nasza szkoła, podobnie jak w ubiegłym roku włączyła się do międzynarodowej akcji, której celem jest propagowanie wiedzy na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Tegoroczne hasło brzmiało „Wspólnie przełamując milczenie”. Aby skuteczniej wspierać rozwijanie kompetencji komunikacyjnych naszych uczniów, tym razem postanowiliśmy przygotować książeczki do czytania „uczestniczącego”. Jest to technika edukacyjna dedykowana dzieciom słabo mówiącym i niemówiącym, zakładająca naprzemienne odtwarzanie tekstu. Podczas interaktywnego czytania dziecko ma możliwość uczestniczenia w procesie czytania, co stymuluje jego myślenie, naukę języka, nowego słownictwa oraz ułatwia rozumienie i zapamiętywanie czytanego tekstu. Często wymaga adaptacji - książek o specjalnej konstrukcji i narzędzi do komunikacji. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu nauczycieli powstało kilkanaście bardzo różnych książeczek, z których nasi uczniowie posługujący się AAC z chęcią i dużym zaciekawieniem korzystają. Obcowanie z książką to świetna zabawa, dzięki której nasi podopieczni mają również wiele okazji do zastosowania lub doskonalenia umiejętności posługiwania się symbolami.
Zapraszamy do obejrzenia efektów naszej wspólnej pracy.
Niełatwo jest znaleźć w księgarniach interaktywne książki dla osób o specjalnych potrzebach w zakresie kontaktu z literaturą, tak kształcącą jak i piękną, naszych uczniów. Wbrew pozorom największym tu problemem nie jest tekst do czytania; upraszczając zastąpimy go znakami PSC, PIC czy innym systemem wyuczonych uniwersalnych znaków komunikacyjnych. Barierą w odbiorze tekstu jest zrozumienie zawartości zwrotów, zdań, akapitów, a bywa, że i pojedynczych wyrazów. Jeszcze większą są ograniczenia w umiejętności potwierdzania wiedzy przez sprzężone reagowanie słowem i emocją.
Interaktywność jako pojęcie komunikacyjne w dosłownym tłumaczeniu z języka łacińskiego (interactus) oznacza „czyn wzajemny”, zdolność do wzajemnego oddziaływania na siebie przez komunikujące się strony. Książka żyje wielorako, bo w każdym czytaniu, jej treść modyfikują emocje i postrzeganie czytelnika. Przekonujemy się o tym za każdym razem, kiedy czytamy jednocześnie więcej niż jednemu dziecku lub kiedy czytamy tę samą książkę kolejnemu dziecku.
Pochylając się nad potrzebami i zainteresowaniami naszych uczniów modyfikujemy dla nich dostępne teksty. Tekst książeczek zastępujemy lub uzupełniamy znakami komunikacyjnymi, dołączamy materiały i narzędzia wspomagające odbiór treści, które umożliwiają dziecku aktywne reagowanie. Zapraszamy do obejrzenia wybranych, stworzonych przez nas dla naszych uczniów, interaktywnych książek.
Dnia 28.10.2019 r. odbyło się w naszej szkole spotkanie zorganizowane w ramach obchodów „Października Międzynarodowego Miesiąca Komunikacji Alternatywnej i Wspomagającej ( AAC) ”. Głównym celem spotkania było upowszechnienie wiedzy na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC), szerzenie świadomości istnienia wielu różnych sposobów porozumiewania się. Komunikacja jest jedną z podstawowych potrzeb psychicznych człowieka. Umiejętność porozumiewania się wpływa na rozwój emocjonalny i społeczny. Podczas spotkania zaprezentowane zostały formy komunikacji alternatywnej oraz wspomagającej, którą wykorzystujemy w codziennej pracy z uczniami naszej szkoły: książki komunikacyjne, tablice wyboru, pomoce edukacyjne, odbył się również pokaz filmów z udziałem niemówiących uczniów podczas zajęć. Kolejnym punktem spotkania były zagadki z wykorzystaniem obrazków PCS połączone z opanowaniem umiejętności naśladowczych związanych ze stosowaniem wybranych gestów naturalnych i Makatonu. Wspólne ćwiczenia dostarczyły uczniom wiele radości, były świetną okazją zarówno do nauki jak i powtórki niektórych gestów. Na zakończenie każda klasa zaprezentowała plakat – wizytówkę, opisująca uczniów z wykorzystaniem znaków graficznych. Wspólne spotkanie pozwoliło zapoznać się z indywidualnymi systemami porozumiewania się każdego użytkownika AAC w szkole, uwrażliwiło na potrzeby komunikacyjne osób nie porozumiewających się werbalnie. Zapraszamy do galerii zdjęć z wydarzenia oraz do zaglądania do zakładki „AAC” na stronie internetowej naszej szkoły.
Organizatorki : Elżbieta Oksiejczuk-Prusak, Justyna Trochimczuk
Szymon od początku nauki w naszej szkole z sukcesem korzystał z AAC. Ze względu na to, że w momencie rozpoczęcia nauki nie potrafił porozumiewać się werbalnie wprowadziliśmy komunikację alternatywną w systemie PECS. Jest to nauka porozumiewania się dla tych, którzy mają deficyty w zakresie inicjowania interakcji. Jedną z zalet tej metody jest stymulacja procesów uczenia się mowy. Efekty przerosły nasze oczekiwania- pojawiła się mowa czynna! Szymon ku naszej i rodziców radości zaczął mówić- nazywać, wyrażać swoje potrzeby, potem budować zdania, pytać a obecnie próbuje rozmawiać, opowiadać o ważnych dla siebie rzeczach. Dziś korzysta ze swojej osobistej książki, ponieważ jego mowa nie zawsze jest zrozumiała dla innych osób. Szymon potrafi czytać, więc część znaków zawartych w jego osobistej książce została zastąpiona etykietami wyrazowymi. Kiedy nie jest rozumiany, sięga do swojej osobistej książki i szuka odpowiedniego wyrazu lub wyrażenia.
Dzisiaj 16
Wczoraj 53
Tygodniowo 450
Miesięcznie 450
Razem 113522
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.