
Jedną z form terapii dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną są zajęcia pozalekcyjne na basenie tzw. hydroterapia.
Celem zajęć jest:
Ćwiczenia w wodzie:
Nabyte przez uczniów umiejętności pływania i koordynacji ruchowej znajdują swoje odzwierciedlenie w zawodach sportowych t.j.:
W roku szkolnym 2013/2014 na zajęcia z pływania zapisało się 10 uczniów. Zajęcia odbywają się w każdą środę na basenie przy Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku w wymiarze 45 min. (w ramach zajęć pozalekcyjnych).
Nad organizacją i przebiegiem zajęć czuwają nauczyciele: Dorota Zaniewska, Edyta Zajkowska, Bożena Dąbrowska, Ewa Wnorowska – Kucharska.
Dogoterapia jest naturalną metodą wspomagającą proces terapii a przez to niezwykle skuteczną i wszechstronną, którą można łączyć niemal z każdą inną terapią w celu uzyskania jeszcze większych postępów edukacyjno-terapeutycznych. Obecność psa na zajęciach powoduje, iż uczniowie dłużej i chętniej ćwiczą, a wykonywanie powierzonych im zadań wywołuje wiele radości. Pies potrafi skoncentrować na sobie uwagę, zachęcić do zabawy, uatrakcyjnić długotrwałe, żmudne i trudne zajęcia, przełamać lęk przed kontaktem ze światem zewnętrznym a przez swoją obecność zwiększyć poczucie bezpieczeństwa i pozwolić stopniowo otwierać się na otaczający świat a także zwiększać wiarę we własne siły. Obecność psa daje możliwość okazania uczuć a tym samym ułatwia przejście przez samotność czy chorobę. Dodatkowo szeroko stymuluje ruch i aktywność, samodzielność i odpowiedzialność. Jednak w powodzeniu terapii najważniejsza jest systematyczność i długofalowa ciągłość zajęć. Umożliwia to wypracowanie zamierzonych celów oraz utrwalenie ich co jest niezwykle ważne i trudne szczególnie u osób z niepełnosprawnością.
Odpowiednio skonstruowane i przeprowadzone zajęcia z udziałem psa umożliwiają:
Integracja odruchów wg dr Swietłany Masgutowej, to współczesny program o rozwoju człowieka, wykorzystujący jego neurofizjologiczne zasoby rozwojowe, umiejętności uczenia się i zdrowia. Program ten opiera się na wiedzy z zakresu neurologii i neurofizjologii, w szczególności na rozwoju układu nerwowego i funkcjonowania mózgu. Jest ukierunkowany na czynniki i procesy ruchowego rozwoju i ma na celu stymulację mechanizmów rozwojowych przez ruch i specjalne sensoryczno-motoryczne techniki wpływające na optymalne funkcjonowanie mózgu. Celem programu jest aktywizacja mechanizmów samoregulacji i neuroplastyczności poprzez stymulację schematów odruchów - bezwarunkowych i spontanicznych ruchów danych przez naturę.
Neurokinezjologiczna terapia taktylna proponuje techniki masażu i stymulacji skóry , które aktywizują rozwój funkcji mózgowych i układu nerwowego. Założeniem metody jest uruchomienie naturalnych mechanizmów rozwoju i samoregulacji organizmu. Terapia taktylna składa się z dwóch aspektów:
Systematyczne stosowanie techniki daje dobre wyniki w zakresie stymulacji i/lub normalizacji percepcji dotykowej, regulacji napięcia mięśniowego, integracji sensorycznej, aktywizacji mechanizmów integracji sensomotorycznej oraz świadomości kinestetycznej.
„Neurokinezjologiczna Terapia Taktylna dr Swietłany Masgutowej .Metody pracy z dziećmi i dorosłymi z wyzwaniami w psychoruchowym rozwoju.” – S. Masgutowa, J. Kowal, G. Mazur, D. Masgutow – wyd. Warszawa 2005r.
Dzisiaj 22
Wczoraj 53
Tygodniowo 456
Miesięcznie 456
Razem 113528
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.