W ramach obchodów Października - Miesiąca AAC nasi uczniowie wykonali Lapbooki (w wolnym tłumaczeniu “książka na kolana”). Lapbook to własnoręcznie wykonany zbiór informacji na dowolny temat. Swoim wyglądem przypomina książkę z mnóstwem sekretów i ruchomych elementów. To powoduje, że jest ona ciekawa poprzez znajdujące się w niej niespodzianki. Uczniowie ze wsparciem swoich nauczycieli wykonali Lapbooki, opowiadające o nich samych. Koordynatorem działań była pani Justyna Trochimczuk.
Do stworzenia Lapbooka wykorzystane zostały symbole PCS, obrazki lub etykiety wyrazowe – wszystko w zależności od sposobu komunikacji ucznia. Lapbook to w pewnym stopniu, wizualna forma paszportu. Zawarte zostały w nim podstawowe informacje o uczniu – np. data urodzin, zainteresowania, zdjęcia, ulubione potrawy i wiele innych (wg pomysłów uczniów i nauczycieli). Przy tworzeniu tego rodzaju książek tematycznych pobudzone zostały zmysły dziecka, jego ciekawość poznawcza, poszerzany jest słownik, a także wzmacniane jest poczucie własnej wartości. Za pomocą Lapbooka, uczniowie korzystający ze wspomagających oraz alternatywnych metod komunikacji AAC, mieli możliwość zaprezentowania się i opowiedzenia o sobie, poznania się bliżej z innymi osobami.
Swoimi działaniami objęliśmy również rodziców oraz nauczycieli. Rodzice mieli możliwość uczestniczyć w warsztatach "Czytanie uczestniczące z AAC" prowadzonych przez panie Joannę Jurgiel oraz Iwonę Ropiak. Podczas warsztatów poznali metodę czytania uczestniczącego, a także dowiedzieli się, w jaki sposób rozwijać zainteresowanie swoich dzieci książką.
Chętni nauczyciele natomiast rozwijali swoją wiedzę na temat stosowania komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) w praktyce. Warsztaty prowadziły panie Elżbieta Oksiejczuk-Prusak oraz Iwona Ropiak.
Zapraszamy do obejrzenia niezwykle twórczych i kreatywnych prac
Zespół ds. AAC