Szkoła Podstawowa Nr 35 Specjalna obejmuje dwa etapy edukacyjne:
- Pierwszy etap edukacyjny: klasy I-III
- Drugi etap edukacyjny: klasy IV - VIII
Na pierwszym i drugim etapie kształcenia uczniowie na miarę swoich możliwości psychofizycznych nabywają umiejętności w zakresie:
- Samodzielności i samoobsługi
- Komunikowania się
- Przygotowania do nauki czytania, pisania oraz pojęć matematycznych
- Usprawniania ruchowego
- Uspołecznienia i poznania najbliższego środowiska
- Rozwijania kreatywności
Na zajęciach edukacyjnych wykorzystuje się metody pracy takie jak: M. Montessorii, F. Affolter, Dobrego Startu, Pedagogiki Zabawy, Alternatywnej Komunikacji (zdjęcia, piktogramy, PCS), Ośrodków Pracy. Czas zajęć i przerw dostosowany jest do aktywności i możliwości uczniów.
Na I i II etapie edukacyjnym kształtuje się umiejętności objęte programem nauczania z zakresu nauczanych przedmiotów:
- Funkcjonowanie osobiste i społeczne
- Zajęcia rozwijające komunikowanie się
- Zajęcia rozwijające kreatywność
- Wychowanie fizyczne
- Religia
Realizowane treści oparte są na szkolnych programach nauczania zgodnie z podstawą programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Wiodącym przedmiotem jest Funkcjonowanie osobiste i społeczne - tematyka zawiera zagadnienia dotyczące najbliższego środowiska rodzinnego i szkolnego, otaczającej przyrody oraz życia i pracy ludzi. Uczniowie opiekują się kącikiem przyrodniczym, dbają o ogródek szkolny. Doskonalą umiejętności czytania i pisania oraz umiejętności z zakresu pojęć matematycznych.
Zajęcia rozwijające komunikowanie się służą nabywaniu języka i umiejętności porozumiewania się w bliskim i dalszym środowisku w mowie, w piśmie i w każdy możliwy dla ucznia sposób (także z zastosowaniem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji – AAC).
Zajęcia rozwijające kreatywność - na zajęciach uczniowie poznają różnorodne techniki plastyczne, techniczne, muzyczne, informatyczne. Rozwijają wyobraźnię oraz talenty, na bazie obserwacji otoczenia oraz własnych przeżyć co wyrażają w swoich pracach plastycznych, podczas aktywności muzycznych. Na zajęciach rozwijana jest sprawność manualna, uczniowie poprzez praktyczne działanie zdobywają umiejętności wykonywania czynności związanych z gospodarstwem domowym, w pracowni kuchennej rozwijają swoje talenty kulinarne. W pracowni gliny uczniowie tworzą piękną ceramikę.
Wychowanie fizyczne- uczniowie doskonalą się w ćwiczeniach orientacyjno-porządkowych, kształtujących zmysł równowagi, biegach, ćwiczeniach z elementami rzutu, toczenia i dźwigania. Uczą się różnych dyscyplin sportowych: jazda na rolkach, rowerze, gry w tenisa stołowego, piłkę nożną i siatkową.
Uczniowie uczestniczą w lekcjach Religii, na których zapoznają się z podstawowymi treściami dotyczącymi życia chrześcijańskiego oraz przygotowują się do przyjęcia Sakramentów Pokuty i Pojednania oraz Eucharystii. Zapoznają się z X Przykazaniami Bożymi oraz uczą się ich stosowania w życiu.
Uczniowie na I i II etapie edukacyjnym uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych realizowanych stosownie do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. Opierają się one na indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych opracowanych dla każdego ucznia na podstawie Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Ucznia
Formy zajęć rewalidacyjnych:
- Zajęcia manualne
- Komunikowanie się
- Techniki szkolne
- Muzykoterapia
- Arteterapia
- Gimnastyka korekcyjna
- Zajęcia ruchowe (orientacja przestrzenna, poruszanie się)
- Zajęcia metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
Zajęcia specjalistyczne:
- Terapia psychologiczna
- Zajęcia logopedyczne
- Terapia EEG Biofeedback
- Zajęcia Integracji Sensorycznej
- Terapia wzroku C-Eye
- Terapia ruchowa - zajęcia z rehabilitantem
- Dogoterapia
Zajęcia pozalekcyjne:
- Zajęcia na basenie
- Muzyczno-ruchowe
- Komunikowania się
- Polisensoryczne
- Pedagogiczne
- Trening umiejętności podstawowych
- Koło teatralne