Program edukacyjno-terapeutyczny "Wielozmysłowe cztery pory roku"
Cel główny:
Wspieranie rozwoju fizycznego i intelektualnego oraz procesu rewalidacji, terapii i rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną poprzez wykorzystanie bogactwa świata przyrodniczego i bodźców płynących z otoczenia naturalnego, ekspresji muzycznej i plastycznej w integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
Cele szczegółowe:
- stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania oraz pozytywnych relacji uczeń – nauczyciel, uwrażliwianie dzieci i młodzieży na poczucie bycia w przestrzeni oraz na piękno przyrody w najbliższym otoczeniu szkoły i domu jakim są tereny zielone :las, łąka , ogródki kwiatowe,
- aktywizacja uczestników zajęć poprzez oddziaływania polisensoryczne o charakterze przyrodniczym,
- usprawnianie narządu wzroku, słuchu, smaku, ruchu, węchu poprzez wykorzystywanie właściwości elementów przyrodniczych: barw, smaków, zapachów, faktury, plastyczności, wydawanych dźwięków,
- usprawnianie motoryki dużej i małej, koordynacji wzrokowo- ruchowej, percepcji oraz koncentracji uwagi ,poprawa kondycji fizycznej i odporności poprzez pobyt na świeżym powietrzu, spacery, aktywność ruchową oraz wykonywanie prostych prac porządkowych i związanych z pielęgnacją roślin ozdobnych,
- akcentowanie potrzeby dbałości o środowisko, kształtowanie postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą na co dzień,
- rozwijanie zdolności społecznych poprzez wspólną pracę oraz przestrzeganie ogólnie przyjętych norm współżycia w grupie,
- włączenie do zajęć uczniów z nauczania indywidualnego,
- zwiększenie możliwości funkcjonowania w większej grupie niż zespół rewalidacyjno- wychowawczy, klasa czy grupa wychowawcza.
Opis programu
Treści edukacyjne
I Zajęcia kształtujące zmysły.
1. Stwarzanie uczestnikom zajęć bezpośredniego kontaktu z najbliższym otoczeniem przyrodniczym:
- wyjścia na zewnątrz ( na powietrze), doznanie poczucia przestrzeni i pobytu w różnych warunkach atmosferycznych ( wysoka i niska temperatura, opady deszczu, śniegu, wietrzna pogoda itp.)
z uwzględnieniem odpowiedniego ubrania i zapewnieniem warunków bezpieczeństwa.
- doświadczanie bezpośredniego kontaktu z otaczającą przyrodą ( pobyt w wybranych ekosystemach np. las, łąka pole itd.)
2. Pozyskiwanie naturalnego materiału przyrodniczego ( zbieranie darów przyrody, kwiatów, traw itp.
3. Uczestnictwo w sadzeniu i pielęgnacji roślin kwiatowych ( wysiew nasion, sadzenie cebulek, sadzenie kwiatów doniczkowych, obserwacja wzrostu, zabiegi pielęgnacyjne).
4. Oglądanie slajdów i pokazów multimedialnych na dużym ekranie ( w stopniu dostosowanym do poziomu i możliwości uczestników zajęć) związanymi z poszczególnymi porami roku.
Wykorzystywanie sytuacji umożliwiających słuchanie głosów z otoczenia (przejazd samochodów, głosy rozmów, śpiew ptaków, cisza w lesie, szum wiatru itp.
II Muzyka i ruch.
1. Słuchanie utworów muzyki klasycznej i piosenek tematycznych, związanych z daną porą roku.
2. Tworzenie dźwięków na instrumentach perkusyjnych oraz podejmowanie prób wydobywania dźwięków z różnych przedmiotów z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.
III Ekspresja plastyczna
1. Oglądanie kolorowych ilustracji, plansz, książek, albumów, pokazów i prezentacji o tematyce przyrodniczej .
2. Własna ekspresja plastyczna z wykorzystaniem różnych technik i różnorodnych materiałów plastycznych w tym materiału przyrodniczego oscylująca wokół tematu: Pejzaż w różnych porach roku.
Organizacja przebiegu programu
Działania zostały zaplanowane na okres całego roku szkolnego zgodnie z harmonogramem:.
Harmonogram realizacji programu ,,Wielozmysłowe cztery pory roku” w roku szkolnym 2020/2021 zakłada ,że spotkania będą odbywały się 1 raz w miesiącu.
Spotkania jesienne(wrzesień, październik, listopad)
Moduł I – Zajęcia kształtujące zmysły:
- pobyt w przestrzeni- podwórko szkolne (doświadczanie różnej temperatury, opadu deszczu, szumu wiatru
- spacer po najbliższym terenie(zbieranie kasztanów, żołędzi, liści, słuchanie różnych odgłosów otoczenia)
- wycieczka do lasu (dotykanie kory drzew, gałęzi, runa leśnego, ziemi, szyszek, kamieni, doświadczanie leśnej ciszy, odgłosów przyrody)
- Wycieczka do ogrodu (oglądanie, dotykanie, wąchanie kwiatów, traw)
- dotykanie, oglądanie, wąchanie, smakowanie darów jesieni: owoce, warzywa, grzyby, rozpoznawanie dotykiem różnych darów jesieni - opisywanie cech charakterystycznych
- oglądanie prezentacji multimedialnej o tematyce jesiennej, plansz, albumów,
Moduł II - Muzyka i ruch
- słuchanie muzyki klasycznej A.Vivaldiego „Cztery Pory Roku”- Jesień, słuchanie i ilustrowanie gestem, ruchem piosenek o tematyce jesiennej
(np. „Jesień”, „Skaczące kasztany”,” „Czerwone jabłuszko”, itd.)
- gra na instrumentach perkusyjnych (dzwonki rurowe)
- tworzenie własnych dźwięków z wykorzystaniem materiału przyrodniczego, liści, kasztanów, patyków
Moduł II Ekspresja plastyczna
- Prace indywidualne: malowanie drzewa jesiennego za pomocą farb i gąbki malowanie liści odbijając dłoń pomalowaną farbą
- Praca grupowa kolaż (elementy jesieni)
Spotkania zimowe (grudzień, styczeń, luty)
Moduł I – Zajęcia kształtujące zmysły:
- pobyt w przestrzeni- podwórko szkolne (doświadczanie niskiej temperatury, opadów śniegu, kontaktu z podłożem pokrytym śniegiem, dotykanie kul śniegowych, lepienie bałwana)
- spacer po najbliższym terenie- doświadczanie ubitego podłoża pokrytego śniegiem, zaspy
- oglądanie prezentacji multimedialnej o tematyce zimowej, plansz, ilustracji
Moduł II - Muzyka i ruch:
- słuchanie muzyki klasycznej A.Vivaldiego „Cztery Pory Roku” - Zima, słuchanie i ilustrowanie gestem, ruchem piosenek o tematyce zimowej (np. „Gdy pada śnieg,”, „Zima, zima”, „Jaka pyszna sanna”, itd.)
- gra na instrumentach perkusyjnych (dzwonki, triangel-trójkąt), doświadczanie zmiany tempa rytmu, natężenia dźwięku)
- zabawy muzyczno-ruchowe zwykorzystaniem rekwizytów o tematyce zimowej.
Moduł III - Ekspresja plastyczna:
- Praca indywidualna ( z każdym dzieckiem): -malowanie drzewa zimowego za pomocą farb i gąbki
- wykonanie bałwana za pomocą płatków kosmetycznych
- Praca grupowa kolaż: elementy zimowego krajobrazu (sanki, mróz, śnieg, sople lodu, itd.)
Spotkania wiosenne (marzec, kwiecień, maj)
Moduł I –Zajęcia kształtujące zmysły:
- pobyt w przestrzeni – wyjście na podwórko szkolne (doświadczanie powiewu ciepłego wiatru, ciepła promieni słońca, wiosennego deszczu)
- prace w ogródku szkolnym, sadzenie cebulek
- wyjście do ogrodu, na łąkę (poznawanie zmysłami wiosennych kwiatów, krzewów, traw, słuchanie dźwięków przyrody)
- oglądanie prezentacji multimedialnej na temat wiosny, plansz, ilustracji
- nowalijki - poznawanie wielozmysłowe
Moduł II-Muzyka i ruch:
- słuchanie muzyki klasycznej A.Vivaldiego „Cztery Pory Roku” - Wiosna, słuchanie i ilustrowanie gestem, ruchem piosenek o tematyce wiosennej
(np. „Pachnąca wiosna,”, „Żabka”, „Witaj boćku”, „ Majowa łąka”, itd.)
- gra na instrumentach perkusyjnych (bębenek)
- zabawy muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem rekwizytów o tematyce wiosennej.
Moduł III-Ekspresja plastyczna:
- Prace indywidualne: malowanie drzewa wiosennego za pomocą gąbki i farb
- wykonanie kwiatów wiosennych za pomocą dmuchania przez słomkę na barwną plamę
- Praca grupowa: wykonanie „majowego dywanu” na zwoju tapety
Spotkanie letnie (czerwiec)
Moduł I –Zajęcia kształtujące zmysły:
- Wyjście do sadu (doświadczanie ciepłej temperatury, dotykanie podłoża- trawa, polne kwiaty, ziemia, odczuwanie cienia drzew)
- Oglądanie prezentacji multimedialnej o tematyce letniej, plansz, ilustracji
- Truskawki- poznanie wielozmysłowe
Moduł II-Muzyka i ruch:
- słuchanie muzyki klasycznej A.Vivaldiego „Cztery Pory Roku” - Lato, słuchanie i ilustrowanie gestem, ruchem piosenek o tematyce letniej (np. „Lato, lato…”, „Wakacje”, itd.)
- gra na instrumentach perkusyjnych gong, grzechotka z piaskiem
- zabawy muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem rekwizytów o tematyce letniej.
Moduł III-Ekspresja plastyczna
Praca indywidualna(z każdym dzieckiem): malowanie drzewa letniego gąbką z farbami
Praca grupowa:Wakacje (Kolaż).
Treści programowe są realizowane zgodnie z harmonogramem w poszczególnych grupach. Ze względu na obostrzenia związane z epidemią wyłączone są spotkania integracyjne.
Małgorzata Szkiłądź, Małgorzata Tenderenda